pátek 15. července 2016

RECENZE: Dva proti Říši

Existují knihy, které si chci přečíst šíleně dlouhou dobu – a ve výsledku se k nim dostanu víceméně náhodou. Dva proti Říši od Jiřího Šulce. Stačil k tomu jeden prázdninový pohled vydavatelství OneHotBook a trocha doufání (třebaže podmínky pro získání takové krásné prázdninové audioknihy nebyly prakticky žádné). A přesto je to kniha, u které jsem strávila asi nejdelší čas. Proč? Protože jsem se šíleně dlouho snažila oddálit jeden smutný a přesto krásný konec.

Jak lze vyčíst z perexu, Dva proti Říši jsem přímo nečetla – spíše poslouchala jako více než šestnácti hodinovou audioknihu namluvenou Ladislavem Frejem. Abych byla upřímná, nejsem vyloženě audioknihový člověk – sluchová vada omezuje nošení sluchátek a při poslouchání musím nějak zabavit ruce. Nicméně i tak musím uznat, že podání této audioknihy je rozhodně skvělé. Velice se mi líbila hudba, hlas Ladislava Freje se krásně poslouchá a to i v případě, kdy se audiokniha potýká s tak smutným tématem, jako je tomu u Dva proti Říši.

Lehkým problémem této knihy je fakt, že všichni známe konec. Dva proti Říši totiž popisuje osud GabčíkaKubiše a atentátu na Heydricha – a vůbec celé operace Anthropoid. Začíná v Londýně u exilové vlády a končí tamtéž – a po své cestě popisuje osudy známých i méně známých parašutistů, domácího odboje i lidí, kteří se ve špatné době ocitli na špatném místě. A navzdory nevyhnutelnému konci dokázal autor vytvořit z příběhu neuvěřitelně napínavou podívanou – přibližuje i takové osudy, u kterých lze stále doufat, ačkoli vzápětí vás téměř vždy dostihne zjištění, že šťastný konec je v době války nedostatkovým zbožím.

Není to totiž jen Gabčík a Kubiš, jak by se dle názvu knihy mohlo zdát, jsou to parašutisté, kteří se nedostali do učebnic dějepisu, i normální lidé, kteří se postavili nacistické okupaci tak, jak jen mohli. Jsou tam Němci, Gestapo i samotný Heydrich. Celé je to neuvěřitelně realistické – a jak poznamenává autor, jen dvě postavy z  knihy jsou ryze fiktivní. Nicméně ohromné množství historických faktů a podrobností nedělá z díla něco nudného – spíše naopak. Je to svižné, smutné a oplývá to neuvěřitelnou krásou skvěle napsané knihy. Není proto divu, že kniha v roce svého vydání (2007) získala Literární cenu Knižního klubu.

Dva proti Říši je skutečně neuvěřitelná kniha, která vás naprosto uchvátí do temné doby Protektorátu. Poznáte Gestapo, jeho metody a postupy. Poznáte drobné osudy lidí a jejich rodin, kteří se v těžkých dobách rozhodovali pro těžké činy. Poznáte myšlenky, pocity, věty těch, jejichž jména známe jen z hodin dějepisu. Někdy se sice u takových věcí můžete dohadovat o stoprocentní historické věrohodnosti, ale ve výsledku je to něco, co vás v daný moment přímo nezajímá, neboť autorovo kouzlo okamžiku je neuvěřitelné. Pohltí vás – a po šestnácti hodinách vás vyplivne více či méně smutné.

Závěrem nezbývá než knihu doporučit – a na ukázku si můžete pustit úryvek ze stránek OneHotBook.

Jiří Šulc: Dva proti Říši; namluvil Ladislav Frej; vydalo OneHotBook; 16 hodin 5 minut.